سفر زمینی ارمنستان با کتی

با نام خدا

تاریخ سفر : 11 تا 20 شهریور 1394 برابر با 2 تا 11 سپتامبر 2015

نوع سفر : زمینی    مبدا :ایران شهر قائم شهر    مقصد :ارمنستان شهر ایروان

هتل رو سه  ماه قبل از حرکت رزرو کرده بودم و بلیط قطار تهران به جلفا و برعکس رو یک ماه قبل حرکت .مسیر قائم شهر تا تهران رو با ماشین شخصی رفتیم و قبل حرکت چیزی که ما رو نگران میکرد پیدا نکردن پارکینگ شبانه روزی خالی نزدیک راه آهن تهران بود .همونطور که میدونین شهریور ماه پیک مسافر است و این مسئله پیدا کردن پارکینگ مطمئن و خالی رو نزدیک راه اهن سخت میکنه .بعد از پیگیری و چند تلفن به تهران پارکینگ مناسبی پیدا کردیم که جای خالی داشت برای یک هفته 70 هزار تومان شماره و ادرس پارکینگ رو در زیر اوردم :

پارکینگ اقتصاد میدان راه اهن خیابان کارگر 02155668470

متاسفانه پس از ورود به شهر تهرام متوجه طرح زوج و فرد خیابان های اطراف راه اهن در اون روز شدیم و تمام برنامه های ما در مورد پارکینگ مورد نظر به هم خورد .به ناچار ماشین رو با همون قیمت در پارکینگ ترمینال جنوب پارک کردیم و با تاکسی عازم راه اهن شدیم .خوشبختانه بین راه اهن و ترمینال جنوب فاصله زیادی نبود و به موقع رسیدیم .

بیان ساعت دقیق حرکت قطار تهران جلفا اهمیتی نداره چون هر چند ماه کمی تغییر میکنه ولی عموما این مسیر رو در شب طی میکنه و شما میتونین راحت بخوابید و حدود ظهر جلفا باشید . با اینکه قطار درجه یک بود چندان تعریفی نداشت کوپه های شش تخته با سیستم تهویه ضعیف و توالت های نگو و نپرس .با این حال برای من  ترسو به رفتن با اتومبیل در جاده های شلوغ تابستان ارجحیت داشت .

(شما میتونین اطلاعات کامل حرکت قطار ها /ساعت حرکت /ساعت رسیدن به مقصد /و هرگونه سوال دیگه رو از شماره    5149_021  بپرسین .)

و اما جلفا:

ظهر رسیدیم به شهر مرزی جلفا در منطقه ارس

شهری بسیار کوچک با مردمی ترک  چرا میخندی خوب ترکن دیگه مگه خنده داره؟

قبل از شروع سفر ادرس و تلفن چند هتل ( مثلا بهترین هتل های جلفا) رو از یاران سفر کرده گرفته بودم که به شما هم میدم

مهمانسرای اداره آموزش و پرورش شهرستان جلفا

هتل جهانگردی جلفا

جلفا- خیابان امام خمینی - جنب پمپ بنزین

42022220

بهترینشون هتل جهانگردی هست که ما با اشتیاق خودمونو به اونجا رسوندیم و لی با تاسف متوجه شدیم باید اون رو قبل سفر از طریق اینترنت رزرو میکردیم شما هم این کار رو حتما انجام بدین .نام هتل جهانگردی جلفا رو سرچ کنین سایت رزروشو پیدا میکنین .

بعد به مهمانپذیر خرم که تعریفشو ( البته تعریف چلو ماهیچشو) از یکی از دوستان شنیده بودم رفتیم اما جای خالی نداشت .ما به کلی فراموش کرده بودیم که فصل تابستانه و باید هتل رو از قبل رزرو کرد

مهمانسرای اموزش و پرورش هم که مخصوص فرهنگیان عزیز و محترمه

غمگین و سرخورده خودمونو به یک هتل ناشناس به نام هتل ارس رسوندیم که ای کاش نمیرسوندیم .فقط از موندن توی خیابون بهتر بود و من بیشتر از این در موردش توضیح نمیدم .

با تاکسی که ما رو به هتل رسوند صحبت کردیم که صبح ساعت 5 بیاد دنبال ما و مارو برسونه به مرز (فاصله مرز تا جلفا 70 کیلومتره /حدود 1 ساعت) خوشحال از اینکه راننده یک پیرمرد از کارافتادست و حتما با احتیاط میرونه شب خوابیدیم البته قبل خواب سری به بازارچه مرزی ارس زدیم با اینکه من اهل بازار و خرید نیستم و از اینجور اخلاق های زنونه چندش آور ندارم با این حال از این بازار خوشم اومد قیمت های مناسب و اجناس خوب و با کیفیت که لابلای اونها اجناس ترک اصل هم پیدا میشد ما از این بازار یک چمدان ترک اصل با رمز بین الملی (میدونی رمز بینالمللی چیه؟ نمیگم تا کفت دراد) با جنس بسیار عالی وضد آب خریدیم 250 تومان . اگه گذرتون به جلفا افتاد بازار ارس رو بهتون پیشنهاد میکنم .

یک نکته : به امید خرید ارز از داخل صرافی های جلفا نباشید هیچ کدام درام نداشتند و مارو به صرافی حجتی در مرز نوردوز حواله کردند )

بالاخره :صبح ساعت 5 عازم مرز شدیم .سفارش میکنم صبح زود عازم مرز بشین چون فاصله مرز تا ایروان حدود 8 ساعته و با احتساب معطلی های لب مرز ممکنه دیر وقت برسید و اذیت بشین ..پس ساعت حرکت به سوی مرز همون ساعت پنجه .

راننده پیر و فرتوت ما از قضا دل جوونی داشت و توی اون تاریکی هوا جوری میروند و سر پیچ ها پاشو روی ترمز میزاشت که من از ادامه سفر منصرف میشدم .اما به هر بدبختی بود رسیدیم لب مرز و (مبلغ تاکسی ها از جلفا به مرز 50 هزار تومان است و شما میتونین دم در راه اهن تعداد زیادی تاکسی ببینین که این مسیرو میرن ). سمت ایران از صرافی حجتی مقداری درام و مقداری دلار گرفتیم و به سمت مرز ارمنستان راهی شدیم .

ساعت 7 به مرز رسیدیم از سواریها تا ساختمان گمرک حدود 500 متر عوارض خروج از کشور 25000تومان وخیلی سریع از باجه کنترل پاسپورت هم گذشتیم. از ساختمان گمرک که بیرون می آیی رود ارس را مشاهده می کنی که روی آن پل زده اند ودقیقا وقتی از پل داری رد می شوی برروی نقطه صفر مرزی قرار داری/

از پل که رد می شوی یک ماشین برقی از همانهایی که در صحن حرم امام رضا هست که راننده اش به زبان ارمنی همراه با ایما واشاره گفت که ساکهایتان را داخل ماشین بگذارید وخودتان هم سوارشوید تا این فاصله 700متری تاساختمان گمرک ارمنستان ماراببرد و 1000 درام از شما میگیرد .

مرز خلوت بود حدود 30 نفر توی صف ویزا بودن و من هم پاسپورت ها رو توی نوبت گذاشتم .شاید سخت باورتون بشه ولی در حالی که 30 نفر توی صف بودن مسئول ویزا توی اتاق شیشه ای جلوی دید همه در خواب عمیقی به سر میبرد و  هموطنان عزیز هم معطل بیدار شدن اقا مشغول تماشای پاهای خانوم ارمنی بودن که کارمند مرز بود ولی اونجا رو با فاحشه خونه های ایروان اشتباه گرفته بود و دامنی پوشیده بود که 50 سانت قدش نمیشد .خدا خیرش بده شاید نیتش سرگرم کردن برادران  ایرانی من بود تا زمان زودتر بگذره نباید آدم فکر بد بکنه .

خوشحال بودم از اینکه فرم ویزا رو قبل سفر از سایت سفارت ارمنستان دانلود کردم و پاسخهارو تایپ کرده و منظم اماده کرده بودم تا معطل نشم .غافل از اینکه ارمنستان میریم نه فرانسه .اینجا هم ی کشور عقب مونده جهان سوم که اگه زیاد منظم و دقیق باشی مشکوک به نظر میرسی و هر چی شلخته تر و نا منظم تر طبیعی تر . مامور ویزا بهم گیر داد که چرا شما  مطالبتونو تایپ کردین ؟  و از اینجور حرفا .براش توضیح دادم و ازش خواستم کوتاه بیاد و اونم در حالی که به من به چشم ی موجود فضایی نگاه میکرد کوتاه اومد و قبول کرد .  با وجود گیر دادن مسئول ویزا /گرفتن فرم ویزا و پرکردن اون در منزل حدود یک ساعت در وقت ما در مرز صرفه جویی کرد . البته شما مطالبو تایپ نکنین دستی بنویسید .برای هر نفر مبلغ سه هزاردرام معادل 10دلار به باجه مربوطه تحویل دادیم وبرچسب ویزا داخل پاسپورت خورده می شود

و از مرز رد شدیم

بعد از چک کردن وسایلمون به محل نگه داشتن خودروهای مسیر ایروان رسیدیم .بر خلاف اطلاعات غلط و مشکل داری که در برخی سفرنامه ها خونده بودم خبری از آژانس مسافربری در مرز نبود و ما مجبور بودیم راننده ای رو از بین راننده هایی که در سالن گمرگ میچرخیدن انتخاب کنیم .متاسفانه برخی عزیزان که بارها به ارمنستان رفته اند به غلط به من گفته بودند راننده های لب مرز پولشونو حتما به درام میگیرن ولی من واقعیت رو به شما میگم و اون اینکه راننده های لب مرز فقط دلار میگیرن به جز دو ون که در مرز دیده میشن و پولشونو به درام میگیرن و چون قیمتشون به درام با قیمت خودرو به دلار برابر در میاد مسافرها ترجیح میدن با خودرو برن . و اون دو ون که تعدادشون از دو تا بیشتر نیست معطل مسفرهای گروهی هستن.

یک نکته :در مورد نرخ خودرو از مرز نوردوز تا ایروان باید خدمتتون بگم نرخ ون دست کم نفری 15000 درام است و نرخ خودرو که در بست میروند بین 100 تا 120 دلار نسبت به مدل خودرو متغیر است .

در سفرنامه ها خونده بودم جاده ایروان بسیار خطرناک است با پیچ های 90 درجه و بدون گاردریل و سرعت مجاز در این جاده 60 کیلومتر است .به همین دلیل برای انتخاب راننده کمی وسواس داشتم تا بالاخره با سفارش یکی از دوستان و معرفی ایشون یکی از رانندهارو انتخاب کردیم که همه ضمانت کردند رانندگی ایشون از همه راننده های مرز بهتر ه و با سرعت بالای 60 تا نمیره . و خداییش حرف نداشت . من با وجود اینکه فوبیای جاده دارم تمام مدت توی ماشین ایشون لم داده بودم و مناظر بسیار زیبای جاده ایروان رو که مشابه جاده چالوس هست نظاره میکردم و پیراشکی میخوردم . خدا خیرش بده . شماره ایشون رو میزارم تا اگه مایل بودید برای ماشین با ایشون هماهنگ کنید.

374208505 (ارسن)

یک نکته ( به هموطن های عزیزم توصیه میکنم مسیر ایروان رو با ماشین شخصی طی نکنن .جاده ایروان تنها مناسب راننده هاییست که سالها این مسیر رو هر روز میرن و میان و بهش مسلط هستن .علائم رانندگی این جاده بسیار کم هست میشه گفت اصلا علائم رانندگی نداره .و چون رانندگان ایرانی عادت به حرکت با سرعت 60کیلومتر ندارن احتمال هر حادثه ای وجود داره .بگذریم از اینکه جاده بسیار خراب با اسفالت داغون پراز چاله که چیزی از ماشین شما باقی نخواهد گذاشت .)

از مرز تا ایروان از سه شهر کاپان وموریس وآرارات گذشتیم . خودرو ها در انجا اکثرا گازی هستند و شما تا ایروان 3 بار برای زدن گاز متوقف شده از خودرو پیاده میشوید. ساعت 6 عصر به همراه دوستان خوبمون مگانی و همسرش  وارد شهر ایروان شدیم . با اینکه مسیر طولانی بود ولی انقدر جاده زیبا بود که طولانی بودن مسیر احساس نشد .

یک نکته :ماشینهای مرز پس از رسیدن به ایروان شما را در میدان جمهوری یا به زبان ارمنی (هراپاراک) پیاده میکنند و ما از انجا به هاستلی که رزرو کرده بودیم رفتیم .

نکته : اگر برای ارمنی ها از اصطلاح ریپابلیک اسکوئر استفاده کنید به هیچ عنوان متوجه منظور شما نمیشن تنها بگویید هراپاراک . این اصلاح رو متذکر شدم چون میدان جمهوری اصلی ترین میدان شهر است و شما قطعا گذرتون بارها به اون خواهد افتاد .

و اما بعد : در هاستل مستقر شدیم .اسم و مشخصات هاستل رو نمیدم چون از نظر مکانیت با اینکه نزدیک هراپاراک و سایت های دیدنی ایروان بود اما به دلیل قرار گرفتن در کوچه پس کوچه های بی نام ایروان پیدا کردن آن بدون جی پی اس براتون مقدور نخواهد بود .ولی چنانچه نام و آدرس یک هاستل خوب دیگه رو خواسته باشید .من cascade hostel واقع در 500 متری هزار پله  با مدیریت ماریانای عزیز و خوش اخلاق رو بهتون معرفی میکنم که از هر نظر عالی ست .

چنانچه ادرس و مشخصات دقیق اون رو خواستین پیام بزارین تا از لابلای یادداشت هام براتون پیدا کنم .

در ادامه سایت های دیدنی ایروان رو در قالب برنامه روزانه سفرم براتون میگم .بدونین قطعا جاهایی بیشتر از مکان هایی که من رفتم در ایروان ارزش دیدن نداره و موارد مذکور بهترین انتخاب هاست . پس همین ها رو برین میتونین به خودتون بگین ارمنستان رو دیدین .

روز اول :

بازار سنتی ورنیساژ : ورنیساز بازار سنتی زیباییست که هر چیز که فکرش را بکنین (غیر خوراکی) در اون پیدا میشه .از مدال های قدیمی افسران جنگ تا سگ های تزئینی کوچولو و زیبا /ودکا و حتی سوغاتی و یادگاری های مناسب ارمنستان .من یک تابلوی زیبای مریم مقدس برای خودم گرفتم به مبلغ 5000 درام .قیمت هاش مناسبه ولی سعی کنین در سفر حساب پولتونو داشته باشین و تا چشمتون به بازر افتاد هول نشین و یادتون نره تنها هدف سفر خوش گذرونی و ولخرجی نیست . در حاشیه بازار چشمتون به خیابانی میوفته که نمایشگاه تابلوهای نقاشی بسیار زیباست .در طول خیابان حدود 200 تابلو خواهید دید و اگه اهل هنر باشید شکه میشید .

نکته : بازار ورنیساژ بسیار نزدیک میدان هراپاراک است .بازار ورنیساز(بین بوزارد استریت و ارام استریت) قرار گرفته و  فاصله ورنیساژ تا میدان جمهوری 10 دقیقه پیاده  است آدرس دقیق اون  رو از مسئول هتل بپرسین و ازش بخواین ادرس رو به ارمنی روی کاغذ بنویسه تا راحت تر پیداش کنین .

نکته :ساعت کار بازار از 9 صبح تا 5 عصر است .و بازار تنها در دو روز هفته شنبه و یکشنبه دایر است

پس سعی کنین طوری به ارمنستان وارد  بشین که یک روز شنبه در اونجا باشین . چرا نگفتم یک روز شنبه یا یکشنبه؟ آها .چون یکشنبه برنامه مهمتری دارین که بعدا میگم .

سایت دوم که پیشنهاد میکنم  برای دیدنش یک ساعت وقت بزارین و ما گذاشتیم  کلیسای سنت گریگوری است .اگه قراره بین تمام کلیساهای ایروان یکی رو برای دیدن انتخاب کنین اون کلیسای سنت گریگوریه .این حرفی بود که دوستان اهل سفرم  قبل سفر به من یاداوری کردند و من هم به شما یاداوری میکنم . فاصله کلیسای سنت گریگوری تا بازار ورنیساژ 10 دقیقه پیاده است .پس نگران نباشید هر دو رو در برنامه یک روز قرار بدین .بعد از بازار میتونین مستقیم به سمت مسجد کبود ایروان برید .فاصله بازار تا مسجد 40 دقیقه پیادست خیلی حیفه به ارمنستان برید و از تنها مسجد این کشور دیدن نکنین .میتونین برگه اوقات شرعی رو هم از مسجد کبود تهیه کنید (روی شیشه در ورودی زده شده ) تنها مسجد ایروان که قدمت بسیار زیادی داره توسط ایران اداره میشه و هزینه هاشو ما تامین میکنیم حتی روی فرش هاش نوشته اهدایی سپاه پاسداران و امام جماعتش بچه خراسانه .وقتی وارد مسجد میشین دیگه فراموش میکنین در جایی غیر ایران هستید .در ورودی مسجد به دالانی باز میشه که به علت رطوبت  بوی خاکش آدمو یاد کوچه های محله های قدیمی کاشان و شیراز میندازه . همه میگن سفارت هر کشور قسمتی از خاک اون کشوره اما من میگم در ارمنستان این مسجد کبوده که قسمتی از خاک ایرانه . اگه ماه رمضان در ارمنستان بودین میتونین برای افطا ر هر روز به اونجا برین و با هم وطنانتون افطار کنین .

اما بعد : بازار شوکا

نکته : ادرس بازار شوکا رو (بازار میوه و خشکبار ایروان) قبل سفر با تلاش فراوون پیدا کردم .

1.  بازار شوکا Mesrop Mashtots Ave :

اما : در ایروان دوست عزیز ارمنیمون آرتور بهمون گفت که به این آدرس نریم چون به تازگی محل بازار عوض شده و آدرس قبلی تبدیل به مال و فروشگاه های مدرن شده که احتمالا برامون جذابیت نداره و آرتور عزیز لطف کرد و آدرس جدید رو بهمون داد .که خدمتتون میگم تا اشتباه نرین .

ادرس : ابتدا میرین هراپاراک .از هراپاراک وارد خیابون tigran mets ave میشین . کمی از این خیابون بالا میرین حدود 1000 متر وارد خیابون kajaznuni street میشین .اگر جی پی اس داشته باشین که به راحتی به این خیابون میرسین .ولی با پرسیدن هم میشه .

.در این خیابون به هر خانومی بگین (شوکا) راهو نشونتون میده .

بازار  هر روز بین ساعت 9 تا 5 عصر دایر است .و بازار خوبیه ..اگه یکی از لذت های سفرتون آشنایی با فرهنگ ملل هست پیشنهاد میکنم برین . دو ساعتی درگیرتون میکنه .توی این بازار انواع سبزی و میوه .پنیرهای ارمنی .ترشی های خونگی .گوشت /قهوه که همونجا اسیاب میکنن و هرچی که بشه خورد به جز نون پیدا میشه .

نکته : متاسفانه در ایروان غذای حلال پیدا نمیشه و به گفته یکی از دوستان رایزنی فرهنگی ایران در ایروان که در مورد رستوران حلال در ایروان از ایشون پرسیدم و فرمودند : گشتیم نبود نگرد نیست . ما هم بی خیال شدیم و کنسرو پلو و خورشت هانی با خودمون بردیم .البته در ایروان نوعی ماهی وجود داره ه نام ماهی ایشخان که نوعی از قزل الاست که میتونین میل کنین و مشکل شرعی نداره چشمک

بعد از مسجد به هتل برگشتیم و زود خوابیدیم چون برنامه روز یکشنبه از صبح زود شروع میشد .

یکشنبه :   شهر اچمیادزین

اِچمیادزین (یا اجمیاتزین) با نام رسمی واغارشاپات ، نام یک شهر و همچنین یک مکان مقدس در کشور ارمنستان است. آستان قدس اچمیادزین( شهریست از لحاظ موضوعیت مشابه قم در ایران )  که در استان آرماویر واقع شده، مرکز کلیسایی ارمنیان و مکانی بسیار مقدس برای اونهاست  جاثلیق کل ارامنه در آنجا زندگی می‌کند و کلیسای اچمیادزین(Etchmiadzin Cathedral) که در سال ۴۸۰ ساخته شده در آنجا قرار دارد. واژه اچمیادزین به معنای ظهور تک‌فرزند (منظور عیسی به‌عنوان تنها فرزند خدا) است، زیرا به باور مردم، عیسی خود در آنجا از آسمان به زمین فرو آمد تا مکان دلخواهش را برای ساخت کلیسا نشان دهد.کلیسای جامع اچمیادزین قدیمی ترین کلیسای ارمنستان و یکی از قدیمی ترین کلیساهای جهان است و بدست گریگور لوساگوریچ (گریگور روشنگر) یعنی همان بنیادگذار کیش گریگوری ارمنی ساخته شده است.

دیدن این کلیسا رو تنها در روز یکشنبه توصیه میکنم که مراسمی بسیاز زیبا و با شکوه در این روز  انجا برگزار میشه و میتونین با اعتقادات و رسومات و آیین مذهبی ارامنه آشنا بشین . و مقامات بالای ارامنه رو از نزدیک ببینید .

بعد نماز صبح صبحانه و خروج از هتل .

نکته :ساعت 7 دیرتر از هتل حرکت نکنید زیرا مراسم تنها از ساعت 10 صبح تا 12 برگزار میشود .

برای رفتن به شهر اچمیادزین میتوان از ترمینال اتوبوسرانی kilikia رفت . اما چگونه باید به کیلیکیا رفت؟

ترمینال کیلیکیا واقع در منطقه کیلیکیا ی ایروان یکی از دو ترمینال برون شهری ایروان است . ترمینال دیگر ایروان که در شمال شهر قرار دارد اتوبوس برای شهر اچمیادزین ندارد و شما تنها میتونین از این ترمینال استفاده کنین . اما چطور باید به کیلیکیا رسید ؟

ترمینال اتوبوسرانی کیلیکیا کمی از مرکز شهر دور است و به همین دلیل یکی از راه های رسیدن به ان رفتن به central  transportation  ایروان واقع در Tigran mets avenue میباشد .البته با توجه به محل قرار گرفتن هتلتون شاید ترمینال  مرکزی نزدیک ترین ترمینال درون شهری برای رسیدن شما  به کیلیکیا نباشد به هر حال میتونین از مسئول هتل بپرسین .

نکته .چنانچه هتل شما در محدوده میدان هراپاراک قرار گرفته باشه که احتمالا هم گرفته بهترین راه برای رسیدن به اچمیادزین راهی هست که خدمتتون میگم . رفتن به ترمینال درون شهری zoravar andranik , و از اونجا با مارشوتکاها رفتن به kilikia of  station , و ا ز اونجا با مارشوتکاها رفتن به شهر اچمیادزین .سخت نیست نترس امتحان کن.

zoravar andranik  در خیابان tigran mets  قرار داره .طریقه رفتن به این خیابان  tigran mets avenue رو که از مهمترین خیابان های ایروان و از انشعابات میدان هراپاراک است رو قبلا گفتم . این ترمینال درون شهری  رو به راحتی با جی پی اس پیدا می کنین .

یا با نام ارمنی که خدمتتون گفتم از مردم بپرسید تا پیدا کنین .راه ساده تری هم هست .از هتل تاکسی بگیرین تا شما رو به ترمینال مرکزی شهر یعنی( zoravar andranik) ببره  و هنگامی که پیاده شدین به  راننده های مارشوتکاهای داخل ترمینال

بگین kilikia of station .اینو بگین اونا متوجه میشن  و مارشوتکایی که شما رو به ترمینال کیلیکیا میرسونه نشونتون میدن. هزینه اتوبوس نفری -300 درام

پس از رسیدن به ترمینال کیلیکیا شما به هر راننده ای بگین اچمیادزین مارشوتکای مناسب این مسیر رو نشونتون میده . به همین راحتی لبخند جاییشو نفهمیدین میتونین ازم بپرسین تا بیشتر توضیح بدم .

بعد از پایان مراسم کمی در شهر اچمیادزین گشتیم و در یکی از ایستگاه های مارشوتکا که از در ورودی کلیسای جامع 500 متر فاصله داشت به ایروان برگشتیم .

و اما روز دوشنبه روز پرسه زدن در ایروان بود ..

چون برنامه امروز از ساعت 2 ظهر شروع میشد صبح تا دلمون خواست خوابیدیم و با آرامش نهار خوردیم حمام رفتیم و راس ساعت 2 زدیم بیرون .

هدف امروز ما دیدن تمامی جاهای دیدنی داخل شهر ایروان و گرفتن عکس های زیبا از اونها در روشنایی و تاریکی بود . طبق بررسی های من هوا ساعت 19:30 دقیقه تاریک میشد پس بایستی میجنبیدیم .ابتدا از هتل به میدان هراپارک رفتیم .

میدان هراپارک یکی از دیدنی های ایروانه . بعد از اون نقشه شهر رو مستقیم بالا رفتیم و از مسیر northern street به دریاچه سوان واقع در پارک اپرا رسیدیم

نکته : این دریاچه رو با دریاچه سوان معروف در خارج شهر اشتباه نگیرید .

مستقیم بالا رفتیم ( منظورم از نقشه ایروانه) رسیدیم به میدان فرانسه .( یک مجسمه کوچیک مسخره وسط یک میدان بزرگ : صحنه مزحکی ساخته بود ) و 500 متر بالاتر از میدان فرانسه کاسکاد معروف قرار داشت . برای بالا رفتن از هزار پله یا همون کاسکاد  از پله برقی استفاده کردیم .وقتی به بالای کاسکاد رسیدیم  پانورامای شهر چشم نوازی میکرد .بعد از گرفتن چند عکس تصمیم گرفتیم به پشت کاسکاد رفته و از پارک ویکتوری و مجسمه مادر ایروان در داخل اون دیدن کنیم . فاصله کاسکاد تا پارک پیروزی و مجسمه مادر حدود 2 کیلومتر بود .و من کمی خسته شدم اما به رفتنش می ارزید .شهر بازی کوچکی در داخل پارک پیروزی قرار داشت که بسیار مناسب کوچولوهای جهانگرد بود و یک موزه جنگ در فضای ازاد برای  بزرگترها .اما متاسفانه در سرتاسر پارک صحنه هایی از دختر ها و پسرهای ارمنی دیده میشد که دیدنش برای کوچولوهایی که به شهربازی اومده بودن اصلا مناسب نبود . و به همین دلیل رفتن به این شهر بازی و پارک پیروزی رو به هم وطنانی که با بچه سفر میکنن توصیه نمیکنم . مجسمه مادر ایروان بسیار عظیم و دیدنی بود خانومی با خنجری به دست در بالاترین نقطه شهر ایروان ایستاده بود و از شهر محافظت میکرد .تمام مسیری رو که در روشنایی تا اینجا اومده بودیم در تاریکی برگشتیم .در مسیر برگشت کاسکاد با نورپردازی زرد و قرمز  در شب بسیار زیبا و لطیف شده بود  و اما هراپاراک:

شنیده بودم در شب های تابستان از ساعت 9 تا 11 در میدان هراپاراک چشن نور و اپرا برگزار میشه و دیدنش خالی از لطف نیست

و نبود .

راس ساعت نه دور تا دور میدان هراپاراک پر از ارامنه ای بود که بعد از کار روزانه برای استراحت به انجا اومده بودن .ناگهان فواره ها روشن شد و نورپردازی بسیار زیبا در لابلای قطرات آب .و پخش سمفونی های زیبا از ملل مختلف .به زبان های گوناگون .

و این تصاویر پایان بخش روز ما شد .

ميلاد

سلام دوست عزيز وبلاگ خوبي داري ما يه سايت آپلود داريم خوشحال ميشم اگه از اين به بعد فايل ها و عکس هاتو توي سايت ما آپلود کني قابليت آنلاين تغيير سايز عکس هم وجود داره. همچنين آنلاين فايلهاي پي دي اف و ... رو کاربرانتون ميتونن مشاهده کنن ممنون

arshin53

سلام خیلی خوب توضیح دادید. ممنون.